Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu nasz mózg odbiera, porządkuje i interpretuje bodźce zmysłowe napływające z otoczenia oraz z własnego ciała. To właśnie dzięki prawidłowej integracji sensorycznej potrafimy sprawnie się poruszać, koncentrować uwagę, uczyć się, reagować adekwatnie do sytuacji i czerpać radość z codziennych aktywności.
Kiedy ten proces przebiega nieprawidłowo, mogą pojawić się trudności w zachowaniu, nauce, emocjach czy koordynacji ruchowej. Dziecko może być nadmiernie wrażliwe lub zbyt mało reaktywne na bodźce, unikać dotyku, hałasu czy ruchu, mieć trudności z koncentracją, planowaniem ruchów lub nauką w szkole.
Terapia SI
Pierwszym etapem pracy terapeutycznej jest diagnoza SI, prowadzona przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej.
Obejmuje ona:
• wywiad z rodzicem/opiekunem,
• obserwację dziecka podczas swobodnej zabawy i wykonywania zadań ruchowych,
• standaryzowane testy i kwestionariusze oceniające funkcjonowanie układów zmysłowych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego i innych).
Na podstawie diagnozy terapeuta przygotowuje szczegółowy raport opisujący mocne strony dziecka, obszary trudności oraz indywidualny program terapii.
Terapia SI ma formę zajęć ruchowych poprzez zabawę, prowadzonych w specjalnie wyposażonej sali z wykorzystaniem huśtawek, hamaków, równoważni, piłek i innych pomocy sensorycznych.
Zadaniem terapeuty jest tak dobranie aktywności, aby stopniowo stymulować układy zmysłowe i uczyć mózg ich prawidłowego przetwarzania.
Dzięki regularnym zajęciom dziecko:
• lepiej koncentruje uwagę,
• poprawia koordynację i planowanie ruchów,
• łatwiej radzi sobie w sytuacjach szkolnych i społecznych,
• staje się spokojniejsze, pewniejsze siebie i bardziej samodzielne.
Terapia integracji sensorycznej to nie tylko praca nad funkcjonowaniem zmysłów – to inwestycja w rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dziecka.
W naszym centrum terapia SI prowadzona jest w atmosferze bezpieczeństwa, zaufania i radości, która sprzyja odkrywaniu nowych możliwości i budowaniu pozytywnych doświadczeń.
Kiedy warto zgłosić się na diagnozę SI
jest nadmiernie wrażliwe
jest obojętne na bodźce (np. dźwięki, dotyk, ruch)
jest nadruchliwe, nadpobudliwe
ma trudności z koncentracją
ma problemy nauką
ma trudności z organizacją swoich działań
często się potyka, ma słabą koordynację ruchową
unika aktywności ruchowych
źle znosi nowe sytuacje, łatwo się złości lub wycofuje
ma problemy z ubieraniem się, myciem, zasypianiem
ma problemy z jedzeniem o określonej konsystencji
jest bardzo aktywne lub przeciwnie – mało ruchliwe i ospałe
Tworzymy miejsce, w którym każde dziecko może rozwijać się w swoim tempie. Pomagamy odkrywać moc zmysłów każdego dnia.
Kontakt
Juliusza Słowackiego 15a,
32-200 Miechów
Dokumenty
Na skróty